Terug naar blog
Blog Img

The Great Resignation in Nederland

The Great Resignation is aan de gang, een trend die niet snel lijkt te stoppen. Het aantal mensen dat ontslag neemt of van baan wisselt, is de afgelopen maanden zelfs gestegen. Misschien heb je een vriend, familielid of collega die is gestopt of op zoek is naar iets nieuws - of misschien denk je erover om zelf een geheel nieuwe kant op te gaan, misschien zelfs om van je side hustle je fulltime baan te maken. Deze ‘talententsunami’ is een wereldwijd fenomeen. 

Oké, dus we weten wat het is – we hebben het misschien zelfs al meegemaakt – maar hoe begon The Great Resignation?

Veel experts zien The Great Resignation als het resultaat van een wereld die in de greep is van een pandemie. COVID-19 heeft niet alleen ons perspectief veranderd, het heeft ons hele wereldbeeld door elkaar geschud. Plots hebben mensen veranderingen doorgevoerd in hun leven die ze al jaren uitstelden of een sprong in het diepe gewaagd om hun passie na te jagen. Hoewel veel bedrijven hun houding ten opzichte van werknemers hebben veranderd, door de mogelijkheid om thuis te werken te vergroten en daardoor de ‘topografische grenzen’ vervaagd om overal in contact te komen met gekwalificeerd talent. 

Wat betekent dit voor de arbeidsmarkt en kandidaten?

Als een baan fysieke aanwezigheid vereist, bieden veel bedrijven nu meer incentives en hogere salarissen- in de wetenschap dat werknemers die zich gewaardeerd voelen, beter zullen presteren. Dit zet steeds meer werknemers ertoe om over te stappen naar nieuw gecreëerde en beter beloonde functies. 

Sommige specifieke vaardigheden stijgen echter naar de top terwijl de ‘war on talent’ echt oplaait. Werkgevers zijn op zoek naar een mix van soft skills en hard skills. Communicatie, projectmanagement, flexibiliteit en creativiteit zijn soft skills die hoog op de lijst staan. Als je wilt profiteren van nieuwe kansen tijdens deze periode, zijn dit de vaardigheden die je onder de knie moet krijgen.

Hoe kunnen organisaties talent aantrekken? 

Tijdens de donkerste dagen van de lockdown hadden sommige werknemers het gevoel dat hun inspanningen niet werden gezien of gewaardeerd of dat hun werkgever niet de ondersteuning bood die ze nodig hadden. Terwijl anderen op zoek zijn naar meer betekenis in hun carrière of een betere balans tussen werk en privé. De redenen zijn legio, maar één ding is duidelijk: bedrijven moeten meer aandacht besteden aan behoeften van werknemers en werkomgevingen creëren waarin mensen zich gewaardeerd voelen als ze de beste kandidaten willen behouden of aantrekken.

Organisaties moeten meer tijd en moeite steken in het schrijven van functiebeschrijvingen en het adverteren van vacatures, ze dienen meer open en transparant te zijn over de voordelen en bedrijfscultuur die ze bieden. Ze moeten beter hun best doen en een duidelijker omschreven missie te hebben om een plek te worden waar mensen graag werken. 

The Great Resignation kan overweldigend aanvoelen, maar het kan van groot belang zijn om de manier waarop talent en organisaties met elkaar in contact komen ten goede te veranderen. Het zou de weg kunnen effenen voor zinvoller werk en tegelijkertijd werkgevers motiveren om hun aanpak te veranderen om contact te maken met de allerbeste talenten. Wat er ook gebeurt, The Great Resignation gaat voorlopig nergens heen, dus het is van vitaal belang om snel te evolueren.