Heb je een 'stille promotie' gekregen? Dit is hoe je het kunt zien (en wat je eraan kunt doen)

Feb 14, 2023

'Stille' trends lijken te blijven. We hebben gezien hoe mensen 'stilletjes ontslag namen' door hun salaris te innen voor het doen van het absolute minimum. En managers hebben werknemers 'stilletjes ontslagen' door hun werk langzaam te laten vervagen en de communicatie te verminderen. Nu worden werknemers door "stille promoties" overladen met extra werk en verantwoordelijkheden - zonder dat daar een salarisverhoging of functietitel tegenover staat.

  Het enige type promotie dat je niet wilt? Een stille. Er is een wereldwijd tekort aan talent in veel sectoren, en mensen geven voorrang aan zichzelf door banen te verlaten waar ze onderbetaald of ondergewaardeerd worden. Dus, om die uitdagingen te overwinnen... stapelen sommige werkgevers het extra werk op hun overblijvende werknemers.


Het probleem is dat ze dat extra salaris niet op hen afwentelen. En of dit een nieuw fenomeen is, of dat het gewoon meer wordt opgemerkt nu mensen meer voor hun welzijn (en hun rechten) opkomen, is moeilijk te zeggen.


Hoe groot is het probleem van de stille promotie?

Een grote meerderheid (78%) van de door JobSage ondervraagde Amerikaanse werknemers denkt een 'stille' promotie te hebben gekregen. En in een deprimerende wending heeft 68% vrijwillig extra werk aangenomen in de hoop dat het hen zal helpen om een echte promotie in de wacht te slepen. En slechts 22% heeft ingegrepen in pogingen om hen een stille promotie te geven. 


De gegevens zeggen niet of die groep mensen al dan niet de nodige loonsverhoging kreeg voor het extra werk, of dat het werk elders werd toegewezen, bijvoorbeeld aan een nieuwe werknemer (of misschien een minder assertieve collega). Of dat zij het extra werk toch moesten doen.


Hoe ziet een stille promotie eruit?

Er zijn een paar manieren om te weten of je in aanmerking komt voor een stille promotie. Let op deze signalen: 


  • Collega's die vertrekken worden niet vervangen, of worden vervangen door junior of parttime functies.
  • Een toenemend verschil tussen je eigen werklast en die van anderen met hetzelfde salaris of dezelfde functie.
  • Moeten bezuinigen op verantwoordelijkheden zoals je eigen opleiding en ontwikkeling om meer werk op je te kunnen nemen.
  • Uitgenodigd of verplicht worden om vergaderingen bij te wonen die voorheen buiten je werk vielen.
  • Gevraagd worden om nieuw werk aan te nemen, of om collega's of je manager te "helpen" met werk dat je normaal gesproken niet zou doen.


Hoe voorkom je een stille promotie

Gelukkig zijn er een heleboel stappen die je kunt nemen om het voor managers moeilijker te maken om je 'stil te promoveren'. Maar voordat we daarin duiken, een waarschuwing! In bijna elke functie moet je flexibel zijn. 


Als bijvoorbeeld een collega plotseling vertrekt of een moeilijk in te vullen functie heeft, is het niet onredelijk dat je baas je vraagt een deel van die werklast op je te nemen. En er zijn andere situaties waarin je extra taken op je kunt nemen, zoals het opleiden van vervangers of het optreden als vertegenwoordiger van je afdeling bij overleg over een nieuw project. Ga dus eerst na of je niet gewoon gevraagd wordt om wat flexibiliteit te tonen, voordat je er vol tegenin gaat.


Maar dat gezegd hebbende: laat niemand misbruik maken van je flexibiliteit. Zo kun je jezelf beschermen.


Lees regelmatig je functieomschrijving

Je functieomschrijving omvat (of zou dat in ieder geval moeten omvatten!) een lijst van taken die je moet uitvoeren om je salaris te ontvangen. Zeker, er staat waarschijnlijk een vage 'en andere taken zoals vereist'-clausule aan het eind. Maar dat betekent niet dat ze je ook met een hele andere functieomschrijving kunnen opzadelen. Maak je dus vertrouwd met wat er van je verwacht wordt en noteer regelmatig taken die je niet meer doet, of die van je gevraagd worden maar die niet in je functieomschrijving staan.


Die notities zijn zo belangrijk voor jou als je je manager moet laten zien hoe je werklast is toegenomen. In sommige gevallen beseffen ze dat niet eens. Gegevens en bewijzen zijn je vriend!


Praat regelmatig met je manager

Regelmatige één-op-één gesprekken met je manager zijn een goede plek om je loopbaanontwikkeling en ambities te bespreken. Als je bijvoorbeeld promotie wilt, vertel je baas dan dat je daar actief aan werkt. Vraag naar de functieomschrijving van de functie die je wilt en kijk wat de overeenkomsten en verschillen zijn. Het is minder waarschijnlijk dat je dat werk per ongeluk gaat doen als je weet dat gepaard zou moeten gaan met een loonsverhoging en de nieuwe functie die je wilt.


Wees assertief

Assertief zijn is een fantastische vaardigheid op de werkplek. Als je van nature verlegen, introvert of angstig bent, is het de kunst om niet te reageren op dingen precies op het moment dat ze gebeuren. Als je wordt gevraagd iets te doen en je denkt dat het buiten je rol valt, kun je de taak accepteren totdat je tijd hebt om je argumenten ertegen te formuleren. Dat bespaart je een slecht voorbereide reactie. Een goede structuur om werk terug te draaien is:


"Ik heb gemerkt dat [opmerking over extra werkdruk]. Dit voelt als een belangrijke verandering in mijn verantwoordelijkheden. Kunnen we bespreken hoe dit de rest van mijn werk kan beïnvloeden?"


Op die manier klinkt het niet alsof je ronduit 'nee' zegt of ophef maakt. Je zoekt alleen opheldering over je rolgrenzen en of/hoe die veranderd zijn.


Waarom stille promoties de bedrijfscultuur schaden

Als het erom gaat mensen extra werk te geven zonder hun loon te verhogen, zijn er werknemers die dat gewoon niet pikken. Bijvoorbeeld als ze te assertief zijn of hun functieomschrijving door en door kennen! Dat legt dus nog meer druk op de anderen, waardoor een ongelijkheid ontstaat die tot frictie kan leiden. 


En natuurlijk, als die mensen die het gewicht van de organisatie - gratis - hebben gedragen uiteindelijk breken en vertrekken? Dat is 1,5 persoons- werk dat opnieuw verdeeld moet worden. Het heeft cultureel en economisch gezien geen zin om mensen "stil te promoveren".


Wat te doen in plaats van stille promoties?

 De wereld van het werk verandert snel. Het is belangrijk dat organisaties flexibel zijn om hun talent vast te houden. Als je een manager bent en je team heeft meer werk dan mensen om het te doen, probeer dan een van de volgende:


  • Neem meer mensen in dienst (als dat moeite kost, overweeg dan flexibeler te zijn wat betreft thuiswerken en werktijden - voor al je werknemers).
  • Bied optioneel betaald overwerk aan.
  • Bied een detachering aan voor mensen die tegen extra betaling extra verantwoordelijkheden op zich willen nemen; bijvoorbeeld door gedurende drie maanden de volgende stap op de carrièreladder uit te proberen (met een volledig salaris).
  • Herzie je processen en elimineer eventuele inefficiënties, automatiseer taken waar mogelijk.
  • Besteed het werk uit aan leveranciers.
  • Kijk naar werkervaringsprogramma's of betaalde stages (maar voeg 'stagiairs opleiden' niet toe aan iemands functieomschrijving zonder een passende salarisverhoging!).
  • Er zijn tal van nieuwe benaderingen mogelijk. Wees niet bang om je werknemers om hun suggesties te vragen. Hoe beter je een band opbouwt met je werknemers, hoe langer ze bij je zullen blijven. Stille promoties zijn geen langetermijnstrategie. Een goede werkgever zijn wel.
18 Dec, 2023
But is it always better for your career to leap into something new?
28 Nov, 2023
In today's competitive job market, it's not just your qualifications and work experience that set you apart from the crowd. Your soft (albeit the strangest) skills can be the deciding factor in landing your dream job and thriving in your professional journey. Employers highly value these essential interpersonal abilities and are transferable across various industries and job roles. In this blog post, we'll delve into the world of soft skills, why they matter, and how to highlight them in your resume and interviews.
23 Nov, 2023
The way we work has evolved dramatically in recent years with the rise of remote and hybrid work options – and it’s not just about “to wear or not to wear” pyjama bottoms during Zoom calls. These flexible work arrangements have not only transformed our professional lives but also have the potential to impact the environment significantly. In this blog post, we will compare the environmental sustainability of remote and hybrid work to traditional office work, shedding light on the pros and cons of each approach.
Share by: