Terug naar blog
Blog Img

​De boemerangmedewerkers: de kunst van het terugkomen

Bedrijven over de hele wereld en in bijna elke branche hebben te maken met ernstige tekorten aan talent. Tweederde van de HR-professionals geeft aan mensen te verwelkomen die het bedrijf eerder hadden verlaten. En in de meeste gevallen is deze terugkeer naar een vertrouwde rol of organisatie een succes. Deze boemerangmedewerkers gaan om een ​​groot aantal redenen terug. Misschien kwam een ​​nieuw bedrijf zijn beloften niet na, kon een vorige werkgever hun vaardigheden niet vervangen en hen terug lokken met betere arbeidsvoorwaarden, of misten ze echt de cultuur en waarden van het bedrijf dat ze hadden verlaten.

Wat kan er verkeerd gaan?

Natuurlijk zal niet iedereen die terug wil "boemerangen" goed passen. Als een exit bijzonder moeilijk was, zou het gewoon een slecht idee kunnen zijn voor alle betrokkenen. Soms is het voor een werknemer onmogelijk om terug te vinden wat hij leuk vond aan een functie of organisatie, omdat het bedrijf verder is gegaan of een andere richting is ingeslagen. Teruggaan om de verkeerde redenen kan in de nabije toekomst eenvoudigweg leiden tot een andere exit. Maar als een giftige baas of situatie uit het bedrijf zijn verwijderd of een werknemer waardevolle vaardigheden of ideeën kan inbrengen, kan er toch een positief resultaat zijn van een moeilijk vertrek.

Wat zeggen de deskundigen?

Veel HR-professionals geven prioriteit aan mensen die eerder deel uitmaakten van hun organisatie en zien "comebacks" als grote voordelen. Deze boemerangmedewerkers kennen deultuur en waarden van een bedrijf, kunnen zich sneller aanpassen aan rollen dan complete nieuwkomers, en zijn vaak eerder geneigd om voor de lange termijn te blijven nadat ze zich realiseren dat het gras elders niet groener is. Het is echter erg belangrijk om de redenen aan te pakken waarom een ​​werknemer eerder vertrok en ervoor te zorgen dat deze problemen of uitdagingen zijn aangepakt. Als je niet begrijpt waarom iemand je bedrijf heeft verlaten, zul je de ervaring waarschijnlijk binnen een paar maanden opnieuw beleven.

Wat zeggen boemerangmedewerkers?

Hoe sommige echte boemerang-medewerkers hun ervaring beschrijven:

“Ik werkte te veel en had niet het gevoel dat mijn werk gewaardeerd werd. Een ex-collega organiseerde een gesprek bij de concurrent van mijn bedrijf en na een eerste gesprek besloot ik dat ik iets moest veranderen - alles leek "beter" te zijn dan bij mijn bedrijf. Ik sprak met mijn baas en vertelde hem dat ik verandering nodig had, om een ​​doel te vinden in wat ik aan het doen was. Op mijn afscheidsfeestje zei mijn baas: kom alsjeblieft terug, we zullen op je wachten. Ik kwam terug na 6 maanden. Niemand zei een woord. Ik heb een hogere functie en een beter salaris. Het was een geweldige ervaring en nu ben ik heel loyaal aan mijn bedrijf”

(J., financiële sector)

“Ik had een giftige baas – ze was vrijgezel, had geen familie, geen kinderen en ze begreep gewoon mensen met gezinnen en kinderen niet, haar enige passie was om haar baas een plezier te doen. Jarenlang heb ik met een heel ander mens gewerkt – evenwichtig en wijs – maar hij vertrok en na een tijdje ik ook. Maar dit nieuwe bedrijf ging herstructureren en ze hebben mijn functie na slechts 3 maanden geschrapt. Ik was wanhopig toen mijn collega van mijn vorige baan me belde en zei dat de giftige dame was vertrokken. Ik solliciteerde voor haar functie en kreeg deze ook! En na een paar maanden slaagde ik erin om twee andere collega's terug naar het bedrijf te halen die om dezelfde redenen tegelijk met mij vertrokken. Nu zijn we een geweldig team!”

(A., Marketing)

Terugkomen of niet terugkomen?

Persoonlijke en professionele waarden zijn belangrijker dan ooit tevoren. En mensen bouwen hun loopbaan op verschillende manieren op en zoeken een reeks ervaringen in plaats van een lineair carrièrepad. Ze vragen misschien om meer, maar zijn vaak bereid om meer terug te brengen voor het bedrijf dat ze steunen. Voor zowel werkgevers als werknemers kan deze circulaire relatie een waardevolle kans bieden om na te denken, te leren en te groeien – soms kan een stap terug echt als een sprong voorwaarts voelen.

Ben je klaar om terug te komen als werknemer?

Ben jij klaar om terug te verwelkomen als werkgever?