May 31, 2022
Stel je eens voor: je komt opdagen voor je eerste dag op je nieuwe baan, en ontdekt dat je jeans en t-shirt look niet helemaal past bij de dure pakken van je collega's, je hippe rugtas ver afstaat van ieders leren aktetassen, en je favoriete manier van werken - luisteren naar je favoriete muziek - gewoon "not done" is.
Zo’n 'vis op het droge'-scenario heeft meestal een happy end in Hollywood-films - denk aan de komedie Legally Blonde uit 2001 met in de hoofdrol Reese Witherspoon - maar in het echte leven kunnen de dingen heel anders zijn. En daarom is het zo belangrijk om te weten wat voor soort werkplekcultuur bij je past als je op zoek bent naar een nieuwe baan.
Werkcultuur - ook wel 'organisatiecultuur' genoemd - omvat de waarden, overtuigingen en gedragingen die mensen op de werkplek delen. Volgens Susan M. Heathfield in haar artikel getiteld “Culture: Your Environment for People at Work” voor The Balance, heeft het een impact op taal, symbolen, verhalen, besluitvorming en dagelijkse werkpraktijken.
Het is belangrijk om tijdens het zoeken naar een baan rekening te houden met de werkcultuur. Waarom? Omdat een omgeving waarin je je welkom, op je gemak en aangemoedigd voelt om je best te doen, bevorderlijk is voor je algehele prestaties en productiviteit, evenals voor je geluk. Als je je zich daarentegen een buitenstaander voelt en niet de ondersteuning krijgt die je nodig hebt, kan dit schadelijk zijn voor je prestaties en je carrière - om nog maar te zwijgen van je mentale en fysieke gezondheid.
Hoewel elk bedrijf zijn eigen unieke werkplekcultuur heeft, stellen experts dat er verschillende hoofdtypen zijn. In hun FastCompany-artikel getiteld "Three Types of Work Culture and How to Hire for Each of Them,”, noemen David Rock en Khalil Smith drie verschillende typen:
Als je tijdens het sollicitatieproces niet zeker bent over de werkcultuur van een bedrijf, vraag dan de recruiter of hiring manager naar de werkcultuur. Door wat je zojuist hebt geleerd over de verschillende soorten cultuur te combineren met je kennis van je eigen waarden en overtuigingen, ben je in een betere positie om een baan te accepteren in een omgeving waarin je het beste kunt werken.
Bronnen:
https://www.thebalancecareers.com/culture-your-environment-for-people-at-work-1918809
https://www.fastcompany.com/40543018/three-types-of-work-culture-and-how-to-hire-for-each-of-them