Aug 01, 2023
Mensen die nooit zonder hun mobiele telefoon kunnen (het kwijtraken zou een ramp zijn!). Degenen die voortdurend hun e-mails en berichten controleren, en 's nachts e-mails en berichten lezen en versturen. Ze willen een imago opbouwen van iemand die altijd bezig is, altijd verbonden, altijd "in business".
Ze hebben last van FOMO - Fear Of Missing Out.
FOMO is een echte emotionele achtbaan die je een ongemakkelijk gevoel, ontevredenheid en gewoonweg stress kan bezorgen. En je raadt het al, sociale media zijn een belangrijke boosdoener bij het aanwakkeren van deze FOMO-hysterie, vooral bij millennials. Maar laten we FOMO begrijpen, de impact ervan en enkele geweldige strategieën om het de kop in te drukken en je beste leven te leiden!
Stel je dit voor: je scrollt door je LinkedIn-feed en alles wat je ziet zijn je vrienden en kennissen die slagen in hun carrière en naar de top stijgen. Ze reizen naar meerdere bestemmingen voor conferenties, vergaderingen of veldwerk en laten hun perfecte werklevens zien. Het is als een constante hoogtepuntenrol van hun geweldige ervaringen. En hier ben je, het gevoel dat je achterloopt, jezelf vergelijkend met die ogenschijnlijk perfecte verhalen.
Laten we de roze bril afzetten. Die glamoureuze berichten en verhalen zijn slechts een stukje van hun leven, niet het hele plaatje. Maar onze hersenen kunnen het niet helpen om het als een bedreiging te zien, dankzij onze vertrouwde amygdala, het overlevingscentrum van onze hersenen. Dus is het geen wonder dat FOMO toeslaat, waardoor je angstig en gestrest raakt en denkt dat je iets goeds en succesvols mist dat je op je werk zou moeten ervaren.
Hier is de ironie: FOMO en sociale media hebben een haat-liefdeverhouding. FOMO drijft ons om meer verbinding en interactie te zoeken. We controleren onze LinkedIn-profielen nog meer, wanhopig om niets te missen en posten zoveel mogelijk over onze successen. Het is alsof we vastzitten in een eindeloze vicieuze cirkel! Sociale media voeden onze FOMO, en onze FOMO voedt onze verslaving aan sociale media. Praat over een vicieuze cyclus!
Oké, laten we even teruggaan in de tijd. FOMO is al geruime tijd aanwezig, ook al werd het pas officieel bestudeerd in 1996 door de marketinggoeroe Dr. Dan Herman. Maar waarschijnlijk speelt het al eeuwenlang met de gedachten van mensen.
Het kreeg serieuze aandacht in 2004 toen Patrick McGinnis, een MBA-student aan Harvard, "Social Theory at HBS: McGinnis's Two FOs" schreef in The Harbus, de krant van de Harvard Business School. Oorspronkelijk bekend als "angst voor een betere optie" (FOBO), merkten McGinnis en zijn collega's op dat het commitment-probleem toenam, vooral na de tragedie van 9/11. Ze realiseerden zich dat mensen niet bang waren om zich ergens aan te binden, maar bang waren om onbekende ervaringen te missen. En FOMO werd een buzzword, vond zijn weg naar woordenboeken en werd overwogen voor de felbegeerde titel "Woord van het Jaar".
Nu we het FOMO-monster hebben ontmaskerd, laten we het hebben over hoe je het kunt verslaan. Er is een nieuwe gezonde trend die steeds meer volgers wint - JOMO. De "J" staat hier voor Joy (vreugde).
Je moet FOMO begrijpen en weten waar het vandaan komt. Als je dat eenmaal begrijpt, kun je stappen ondernemen om FOMO uit je leven te bannen. Waarom begin je niet met het nemen van pauzes van sociale media? Het niet meer checken van werkmails na een bepaald tijdstip in de avond is een volgende logische stap.
Je tweede grote zet is dankbaarheid. Het geheime ingrediënt om FOMO te overwinnen. Houd een dankbaarheidsdagboek bij en waardeer je prestaties op het werk, beloningen en vriendelijke woorden van collega's om je heen.
Mensen staan zich eindelijk toe om los te koppelen, écht te genieten van hun vakantie, te werken aan een goede balans tussen werk en privé en te leren dat rampen niet gebeuren als we niet onmiddellijk reageren; ze gebeuren in onze eigen wereld als we dat wel doen. Ben je klaar om je aan te sluiten bij de JOMO-trend?