Werken op afstand, of helemaal niet aan het werk?

May 11, 2023

Er is een vertrouwensprobleem dat de beslissingen van veel bedrijven om mensen weer fulltime naar kantoor te laten komen onderbouwt. Maar dat is niet populair, dus proberen sommige organisaties werknemers te behouden door ze vanuit huis te laten werken, terwijl ze de surveillance opvoeren om ervoor te zorgen dat er echt gewerkt wordt. Maar wat zijn de gevolgen van deze strategie, zowel voor werknemers als voor bedrijven?

Er komen nieuwe gegevens naar boven over hoe bedrijven ervoor zorgen dat hun werknemers op afstand hun doelen halen. ResumeBuilder heeft 1.000 bedrijfsleiders ondervraagd en ontdekte dat bijna allemaal (96%) hun werknemers op de een of andere manier in de gaten houden. Sommigen houden het laagdrempelig, zoals controleren of hun laptop niet inactief is wanneer dat niet de bedoeling is. Maar er zijn ook meer opdringerige benaderingen, waarvan 5% zegt dat hun werknemers niet eens op de hoogte zijn van de monitoring.


Houd een oogje in het zeil bij werknemers

Een flink aantal van die leiders gebruikt live videofeed-monitoring, en driekwart heeft al mensen ontslagen op basis van wat ze hebben ontdekt tijdens de monitoring. Schokkend genoeg zei 70% dat werknemers ontslag hebben genomen in plaats van akkoord te gaan met de monitoring, wat behoorlijk hoog is.

Is het echt de moeite waard om dit risico te nemen? Nou, bijna alle duizend leiders zeiden dat ze geloven dat het gebruik van deze software de productiviteit heeft verhoogd. En 10% ziet het zelfs als een manier om mensen aan te moedigen om terug naar kantoor te komen, waar ze vermoedelijk niet op dezelfde manier in de gaten worden gehouden. Maar heeft het echt de productiviteit verhoogd in termen van resultaten? Of gebruiken deze leiders 'zichtbare aanwezigheid' als maatstaf voor productiviteit?


Dingen verborgen houden voor werkgevers

Werknemers die dingen verbergen voor hun werkgevers is natuurlijk niet verrassend. Er zijn genoeg werknemers die ook slinkse trucs gebruiken die ze waarschijnlijk niet op kantoor kunnen flikken. Lookout ontdekte bijvoorbeeld dat ongeveer een derde van de werknemers die deels of helemaal op afstand werken apps en software gebruiken die hun IT-team niet heeft goedgekeurd. Meer dan 90% doet ook werk op hun eigen apparaten.


Andere statistieken waar werkgevers zich zorgen over kunnen maken, zijn onder andere:


  • 90% van de werknemers die toegang hebben tot bedrijfsnetwerken vanuit zo'n vijf verschillende locaties die niet hun thuis zijn.
  • 45% van de werknemers die hetzelfde wachtwoord gebruiken voor hun werk- en persoonlijke accounts.
  • 46% van de werknemers die werkbestanden opslaan op hun eigen apparaten in plaats van op het netwerk van hun werk.


Hoewel die indringende controletechnieken zorgwekkend zijn, lijkt een groot deel van de werknemers ook niet aan hun kant van de 'thuiswerken'-afspraak te voldoen.


De weg vooruit

De problemen lijken allemaal verband te houden met werken op afstand. Maar in de kern gaat het hier om vertrouwen en communicatie - en gelukkig zijn er oplossingen.


Voor werkgevers is het vertrouwensprobleem begrijpelijk. Je betaalt iemand elk jaar duizenden euro's en je wilt weten dat je dezelfde waarde terugkrijgt. Als je in een situatie zit waarin je er niet aan kunt denken om je team ongecontroleerd te laten werken, stel jezelf dan de volgende vragen:


• Zou je de hele dag lummelen als je niet gecontroleerd werd?

• Heb je een systeem om tijdens het wervingsproces mensen te identificeren waarop je kunt vertrouwen?

• Maakt het uit als iemand zijn doelstellingen haalt, maar iets later begint of iets eerder stopt?

• Heb je vertrouwen in je prestatiebeheer- en doelstellingspraktijken?

• Hoe motiveer je je werknemers? Zijn er genoeg positieve initiatieven, zoals erkenning, bonussen en salarisverhogingen, om ervoor te zorgen dat ze geïnspireerd zijn om jou hun best te geven?


De antwoorden kunnen dingen aan het licht brengen die je moet onderzoeken, zoals een betere manier om iemands betrouwbaarheid te beoordelen voorafgaand aan het aannemen of tijdens de inwerkperiode. Door je processen met betrekking tot het stellen en behalen van doelen aan te scherpen, creëer je een omgeving waarin je kunt zeggen: "Dit is wat ik van je verwacht" - en als iedereen daaraan voldoet, is je taak volbracht... zonder de noodzaak om mensen in de gaten te houden.


En als het gaat om werknemers die beveiligingsrisico's creëren, is het veel waarschijnlijker dat dit te wijten is aan naïviteit, onwetendheid en mogelijk ook luiheid, dan aan roekeloosheid. De oplossing hier is om elk risicovol gedrag dat je wilt elimineren te identificeren en vervolgens te kijken of het mogelijk is om dit fysiek te voorkomen met behulp van je eigen systemen. Bijvoorbeeld door te voorkomen dat mensen ongeautoriseerde apps downloaden op bedrijfsapparaten.


Maak dan een lijst van alle situaties die je gewoon niet kunt voorkomen. Dit wordt het onderwerp van je volgende voorlichtingscampagne. Bedenk een creatieve manier om het risico uit te leggen dat werknemers creëren door deze dingen te doen. Voor veel mensen is het risico van het delen van wachtwoorden voor verschillende platforms niet zo duidelijk totdat je het uitlegt: als ze hetzelfde wachtwoord voor tien platforms gebruiken, hoeft er maar één daarvan te lijden onder een gegevenslek en dan kunnen alle tien jouw accounts worden geopend. Ga nog een stap verder en leg uit wat er gebeurt als elk van jouw systemen wordt gehackt.

Op deze manier laat je zien dat je vertrouwen hebt in je team en dat je verwacht dat ze meehelpen om je bedrijf te beschermen tegen externe bedreigingen, en je helpt hen om de mogelijke impact van hun acties te begrijpen.


Vertrouwen werkt twee kanten op, en als het eenmaal gebroken is, kan het tijd kosten om te herstellen. Door alternatieven te omarmen voor controle, monitoring en altijd het ergste aannemen, begin je die beschadigde relatie weer op te bouwen. En na verloop van tijd zullen je betrouwbare werknemers je terugbetalen door nog betrouwbaarder te worden. En trouwens, voortdurend toezicht houden is een fulltime baan. Waarom richt je die energie niet op waar jouw bedrijf het beste in is?

18 Dec, 2023
But is it always better for your career to leap into something new?
28 Nov, 2023
In today's competitive job market, it's not just your qualifications and work experience that set you apart from the crowd. Your soft (albeit the strangest) skills can be the deciding factor in landing your dream job and thriving in your professional journey. Employers highly value these essential interpersonal abilities and are transferable across various industries and job roles. In this blog post, we'll delve into the world of soft skills, why they matter, and how to highlight them in your resume and interviews.
23 Nov, 2023
The way we work has evolved dramatically in recent years with the rise of remote and hybrid work options – and it’s not just about “to wear or not to wear” pyjama bottoms during Zoom calls. These flexible work arrangements have not only transformed our professional lives but also have the potential to impact the environment significantly. In this blog post, we will compare the environmental sustainability of remote and hybrid work to traditional office work, shedding light on the pros and cons of each approach.
Share by: