Apr 19, 2023
Dit keer zijn het kenniswerkers die zich zorgen maken over hun baan. Grote taalmodellen zoals ChatGPT hebben een angstaanjagend vermogen getoond om ons binnen enkele seconden alle antwoorden te geven die we willen horen in een nette kopieer-en-plak-indeling. Het enige wat je hoeft te doen is de juiste instructie bedenken... oh, en natuurlijk grondig feiten checken. Er is geen noodzaak om door tijdschriftartikelen te bladeren, je vriendelijke deskundige te mailen of Google te raadplegen. Het heeft al behoorlijk interessante dingen gedaan - het overtuigde een mens om het antwoord op een captcha (je weet wel, die tests die uitsluitend bestaan om bots te dwarsbomen) te sturen en is zelfs benoemd tot CEO van een kledingbedrijf waarvoor het het bedrijfsplan heeft geschreven.
De pure eenvoud waarmee niet-specialisten ChatGPT kunnen gebruiken heeft veel mensen op hun hoede gebracht en er zijn tal van enquêtes met statistieken om het te bewijzen. Bijna 40% van de 18-24-jarigen in de VS maakt zich zorgen dat nieuwe technologie hun baan zal elimineren. De helft van de Duitse respondenten gelooft dat AI bedrijven zal dwingen om hun personeelsbestand te verminderen en gemiddeld vreest 40% van de professionele mensen die in de VS, Frankrijk, Duitsland, de Noordse landen en Australië zijn ondervraagd dat ze binnen vijf jaar door AI zullen worden vervangen (vergeleken met slechts 25% van de Britten).
Maar wat vinden de experts uit de industrie ervan? Onze eigen Hope Bradford, Senior Director of Digital Transformation, werd onlangs door Business Insider geïnterviewd over dit onderwerp. Ze vertelde hen dat terwijl de industrie al lang AI gebruikt om cv's te koppelen aan functietitels en -beschrijvingen, "ChatGPT het naar een heel ander niveau heeft getild". Ze ging verder met te zeggen: "Ik denk dat er in de loop der tijd discussies zijn geweest over vele cycli van banen die gevaar lopen als automatisering eraan komt en hoe die banen zelfs vanaf het allereerste begin van de mechanica evolueren en veranderen in andere banen".
Maar die tools - hoe geavanceerd ze ook zijn - hebben nog steeds menselijke input nodig. Ze moeten worden getraind, gestimuleerd, gecontroleerd en onderhouden. En AI kan de nuances niet begrijpen die mensen onbewust oppikken. Als we naar AI kijken als het gereedschap dat het is, opent het eigenlijk de mogelijkheid dat mensen worden bevrijd van het uitvoeren van repetitieve handmatige taken die ze regelmatig moeten doen. We hebben dit al zien gebeuren bij robots die in een kwestie van seconden in 96-well trays kunnen pipetteren met een hogere precisie dan mensen, een taak die voor mensen veel langer duurde. Maar het verving die mens niet, het stelde hem gewoon in staat om zijn tijd te besteden aan de meer intellectuele aspecten van zijn rol.
Dus wanneer AI de tests uitvoert en de gegevens in mooie dashboards samenbrengt, kunnen we het volgende product ontwerpen, kwalitatief onderzoek doen en contact leggen met klanten of leveranciers. Misschien krijgen we zelfs een werkweek van drie dagen!
Of misschien is het allemaal een kortstondige hype en zal de wereld van werk grotendeels onveranderd blijven. Angst kan hoog zijn, maar dat betekent niet dat de dreiging reëel is. Als zoveel mensen overbodig worden gemaakt, zullen er nieuwe vereisten worden gesteld. Er is werkelijk geen grens aan menselijke vindingrijkheid.